مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 دی 1400 ساعت 05:452022-01-01سياسي

ماسوله؛ یک شهرک صنعتی باستانی/ وجود یافته های باستان شناسی ذوب آهن و آهنگری


یک باستان شناس، ماسوله را به مثابه یک شهرک صنعتی باستانی دانست و اضافه کرد: با توجه به حفاری های باستانی شناسی در منطقه کهنه ماسوله در سال 1391 بقایای مربوط به ذوب و استحصال آهن در دوره اشکانیان یافت شده که تا دوران اسلامی وجود داشته است.

- ایسنا/گیلان یک باستان شناس، ماسوله را به مثابه یک شهرک صنعتی باستانی دانست و اضافه کرد: با توجه به حفاری های باستانی شناسی در منطقه کهنه ماسوله در سال 1391 بقایای مربوط به ذوب و استحصال آهن در دوره اشکانیان یافت شده که تا دوران اسلامی وجود داشته است.

به گفته مدیر پایگاه پژوهشی ماسوله، 90 درصد کارهای ثبت جهانی این میراث فرهنگی انجام شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از کارهای نهایی در تهران، به یونسکو ارسال شود.

میثم نواییان، باستان شناس و پژوهشگر در این باره در گفت وگو با ایسنا، پرونده ماسوله را یکی از قدیمی ترین پرونده های یونسکو در حوزه ثبت جهانی دانست و اظهار کرد: مجموعه منظر ماسوله شامل شهر، کوه ها، معادن آهن، جنگل های هیرکانی و شاهکار معماری اهمیت ثبت جهانی این شهرک را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه ماسوله در فهرست ثبت موقت جهانی قرار دارد، افزود: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی آن در یونسکو تکمیل و آماده است و از لحاظ فنی و تخصصی پربار و بسیار حائز اهمیت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماسوله؛ یک شهرک صنعتی باستانی/ وجود یافته های باستان شناسی ذوب آهن و آهنگری

ماسوله؛ یک شهرک صنعتی باستانی/ وجود یافته های باستان شناسی ذوب آهن و آهنگری